Kto decyduje o zamknięciu szkoły?
Decyzja dotycząca zamknięcia szkoły jest jednym z najważniejszych zagadnień, które wpływają na życie uczniów, rodziców i społeczności lokalnej. W Polsce istnieją określone procedury oraz organy odpowiedzialne za podjęcie takiej decyzji. W poniższym artykule omówię kwestię tego, kto ma władzę do podejmowania takiego działania.
Jakie są powody dla których można zamknąć szkołę?
Zanim przejdziemy do konkretnej roli poszczególnych instytucji w procesie zamykania placówek edukacyjnych warto zapoznać się z przyczynami mogącymi prowadzić do podjęcia tej drastycznej decyzji:
- Niski poziom wyników egzaminacyjnych – jeśli dana placówka od lat notuje słabe rezultaty swoich uczniów na egzaminach państwowych lub międzynarodowych testach osiągnięć to może zostać uznana za nieefektywną.
- Pożar bądź inne uszkodzenie budynku szkoły – jeśli budynek placówki ulegnie poważnemu uszkodzeniu w wyniku pożaru, zalania lub innego zdarzenia losowego, to może być konieczne zamknięcie go dla celów remontowych.
- Brak wystarczającej liczby uczniów – jeśli w danej szkole nie ma odpowiedniej ilości uczniów na tle innych placówek tego samego typu i jest to długotrwała sytuacja, może zostać podjęta decyzja o likwidacji.
- Problemy finansowe – braki budżetowe mogą prowadzić do trudności w utrzymaniu działalności szkoły. W takiej sytuacji organy zarządzające mogą rozważyć jej zamknięcie jako sposób na oszczędność pieniędzy publicznych.
Rola Ministerstwa Edukacji Narodowej
Jednym z najważniejszych aktorów mających wpływ na proces zamykania szkoły jest Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN). To właśnie MEN posiada uprawnienia do wydawania decyzji administracyjnych dotyczących zmian organizacyjnych oraz ewentualnego zamieszkania danego miejsca nauki. Decydenci przyglądając się różnym czynnikom takim jak efektywność pracy danej jednostki edukacyjnej czy dostępność alternatywnych miejsc kształcenia podejmują kluczową determinację.
Ministerstwo Edukacji Narodowej sprawuje również kontrolę nad całym systemem oświatowym w Polsce. W ramach swoich obowiązków monitoruje jakość kształcenia, warunki pracy nauczycieli oraz przestrzeganie przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny w placówkach edukacyjnych.
Rada Pedagogiczna
Kolejnym ważnym organem mającym wpływ na zamknięcie szkoły jest Rada Pedagogiczna. Składa się ona z dyrektora szkoły, grona pedagogicznego oraz przedstawicieli rodziców uczniów i samych uczniów (jeśli są już wystarczająco starsi). Celem Rady jest podejmowanie decyzji dotyczących funkcjonowania danej placówki edukacyjnej, w tym także jej ewentualnego zamieszkania lub likwidacji.
Rola Rady Pedagogicznej polega między innymi na analizie sytuacji finansowej i organizacyjnej szkoły. Jeśli zgromadzone informacje dowodzą nieefektywności działalności czy braku perspektywy poprawienia tej sytuacji to członkom rady zostaje przedstawiona propozycja podjęcia decyzji o zamieszczeniu danego miejsca nauki.
Jakie inne instytucje mogą mieć wpływ?
- Samorząd lokalny – w przypadku szkół publicznych to samorząd gminy, miasta lub powiatu ma kompetencje do podejmowania decyzji o zamieszczeniu placówki edukacyjnej. Samorządowiec może podjąć taką determinację na wniosek dyrektora danej szkoły bądź inicjatywę własną.
- Kurator Oświaty – kurator pełni funkcję nadzoru pedagogicznego i odpowiada za przestrzeganie prawa oraz jakość kształcenia. Może on zlecić kontrolę danej placówki edukacyjnej i w razie wykrycia nieprawidłości zgłosić propozycję jej ewentualnego zamieszkania.
Podejmowanie decyzji o zamieszczeniu przez organa prowadzącego
Ostateczna odpowiedzialność za podjęcie kluczowej decyzji dotyczącej zamykania miejsc nauki spoczywa na organach prowadzących daną instytucję (np. prezes zarządu fundacji czy burmistrza). To właśnie ta osoba/jednostka dokonuje analizy sytuacji finansowej, organizacyjnej oraz efektywności pracy jednostki edukacyjnej przedstawione przez Rady Pedagogiczne jak również inne
Kto decyduje o zamknięciu szkoły?