Różne rodzaje blokad parkingowych

Blokady parkingowe mają jeden cel – uporządkować ruch w przestrzeni parkingowej. To oznacza odseparowanie wyznaczonych stref, wyznaczenie obszarów wyłączonych (trwale lub czasowo) z ruchu, ale również zniechęcanie kierowców do ignorowania przyjętych zasad korzystania z danego obszaru. A ponieważ cele stosowania blokad są różnych, to oczywiste jest też, że będzie ich kilka różnych rodzajów.

Słupki elastyczne

Blokada parkingowa na pewno nie kojarzy się w pierwszej kolejności ze słupkiem elastycznym, ale właśnie tego typu rozwiązania w ostatnim czasie stają się coraz popularniejsze. Elastyczne słupki pozwalają trwale wytyczyć obszar zamknięty, ale jednocześnie w przypadku najechania powodują jedynie minimalne szkody, jeśli w ogóle jakiekolwiek. Koncepcja takiego rodzaju barier parkingowych powstała z połączenia klasycznej blokady, którą można otworzyć i stałego słupka. Zastosowanie słupków elastycznych może być korzystne z dwóch powodów – po pierwsze, jeśli kierowca wjedzie w taki słupek, to najpewniej nie będzie miał nawet powodów do tego, żeby administratorowi to zgłaszać (a już tym bardziej składać jakiekolwiek roszczenia), a po drugie, pokonanie takiego słupka będzie możliwe w przypadku konieczności uzyskania awaryjnego dostępu na przykład przez wóz bojowy straży pożarnej.

Blokady i słupki uchylne

Klasyczne blokady uchylne mogą mieć różne formy. Czasem są to proste słupki, czasem blokady typu serce lub inne bardziej rozbudowane o lepszej widoczności, często też po prostu trochę bardziej ergonomiczne. Różnią się one między sobą oczywiście także ceną, choć zwykle są to relatywnie niewielkie różnice. Znacznie ważniejsze jest to, że takiego rodzaju blokada parkingowa otwierana jest kluczykiem, co znaczy, że musi być wyposażona w kłódkę lub zamek, i to one stanowią języczek u wagi, ponieważ im są lepszej jakości, tym większa pewność bezawaryjnego użytkowania w zmiennych warunkach pogodowych.

Tańsze, mniej odporne blokady tego rodzaju można stosować na przykład na zadaszonych parkingach, do których dostęp jest otwarty, ale na których wyznaczone zostały przestrzenie parkingowe lub o ograniczonym dostępie (na przykład dla dojazdu służb miejskich do komór zsypowych przez parkingi podziemne).

Blokady o różnej estetyce

Z technicznego punktu widzenia oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby blokady parkingowe były wykonywane w dowolnej kolorystyce. Przy wyborze warto natomiast zorientować się, czy w danym miejscu nie obowiązują na przykład miejskie przepisy, które by tę kwestię regulowały. Warto też pamiętać, że estetyka może też pośrednio wpływać na funkcjonalność, jako że czarne słupki będą w porze ciemnej gorzej widoczne niż biało-czerwone lub wykończone materiałami odblaskowymi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here