Personal Branding — Zbuduj swoją markę, nazwisko i zarabiaj na tym!

0
43

Personal Branding to budowanie własnej marki i traktowanie siebie jako produktu, który należy sprzedać klientowi. Obecnie na rynku gdzie panuje duża konkurencja zarówno w marketingu, freelancingu, jak i innych branżach warto nie pozostawać anonimowym i budować swoją wartość. Gdy wyróżnimy się z tłumu i zostaniemy zauważeni, będziemy otrzymywać lepsze propozycje pracy, za wyższą stawkę i przy bardziej prestiżowych projektach. Inwestowanie w siebie to też łatwiejsze pozyskiwanie klientów czy zwiększanie swojej wartości na rynku. Poniżej prezentujemy czym jest personal branding, jak budować własną markę i dlaczego jest to takie ważne.

Czym jest Personal Branding?

Personal Branding w marketingu to strategia, według której traktujemy swoją osobę jako produkt — który należy korzystnie wypromować i sprzedać. Taktyka ta polega na reklamowaniu swojej osoby, zwiększaniu swojej wartości, wiedzy i kreowaniu wizerunku profesjonalisty. Wiele osób tylko z samego względu na to, iż jesteśmy rozpoznawani i mamy “nazwisko” zdecyduje się skorzystać z naszych usług. Z personal brandingu skorzystać może każda osoba w dowolnej branży. Szczególnie pomocny personal branding jest w tych dziedzinach, w których panuje duża konkurencja i trudno się jest wybić. Do profesji gdzie warto budować swoje nazwisko, należą zawody np. freelancerskie, gdzie samodzielnie pozyskujemy klientów. Taktyka ta będzie również przydatna, gdy wchodzimy na rynek pracy i nie mamy zbyt dużego doświadczenia lub tworzymy samodzielnie produktu. Budując swoją markę, możemy również skorzystać z pomocy agencji marketingowych czy specjalistów zajmujących się tego typu przedsięwzięciami. Kreować swój pozytywny wizerunek i rozpoznawalność możemy też bez wkładu finansowego lub aby osiągnąć lepszy efekt w krótszym czasie możemy przeznaczyć pewne sumy na działania promujące nas.

Dlaczego Personal Branding jest tak ważny?

Personal Branding, czyli tworzenie marki osobistej jest ważne z kilku względów. Pierwszy z nich to możliwość pozyskania wielu nowych klientów. Jeśli będziemy znani i mieli pozytywny wizerunek wiele osób skorzysta z naszych usług. Dzięki reklamie swojej persony, możemy również dotrzeć do wielu osób, które nas nie znają. Wykonując pracę jako osoba znana, uznana i rozpoznawalna możemy również żądać wyższe stawki za taką pracę. Dzięki temu pracować będziemy lżej, krócej i za wyższe wynagrodzenie. Budowanie marki oraz rozpoznawalności otwiera przed nami także kolejne drzwi, co jest porównywalne do efektu kuli śniegowej. Będąc rozpoznawalnym, znacznie łatwiej będzie nam nawiązywać nowe kontakty i stawać się jeszcze bardziej popularnymi. Nawet najlepszy fachowiec i specjalista, jeśli nie będzie odpowiednio reklamowany, nie będzie rozwijał się tak szybko i nie osiągnie takiego sukcesu jak osoba promowana, znana i rozpoznawalna.

Zbuduj swoją markę — oferta i wizerunek

Pierwszym elementem personal brandingu jest budowanie swojego wizerunku i oferty. Aby odnieść sukces i stać się rozpoznawalnym, powinniśmy prezentować się profesjonalnie i oferować znacznie więcej niż konkurencja. W tym celu warto publikować darmowe materiały branżowe np. poradniki jak robić zdjęcia, jeśli jesteśmy fotografami, prowadzić własnego bloga czy czynnie uczestniczyć w grupach tematycznych. Dzięki temu odbiorcy będą kojarzyli nas jako mentorów udzielających porad, a więc i osoby z dużą wiedzą merytoryczną. Proponując swoje usługi, możemy również zaoferować dużo więcej niż inne osoby w branży, Dobrym pomysłem będzie możliwość dojazdu do klienta, jeśli prowadzimy serwis, szeroki zakres usług np. w fotografii (oferowanie portretów, sesji itp.) czy dodatkowych usług np. uruchomienia telewizora, jeśli je sprzedajemy. To dobry pomysł a niskim kosztem możemy zaoferować więcej niż konkurencja. Warto również prowadzić wszelkie działania, które zwiększą naszą rozpoznawalność. Będą się zaliczyć do tego złoty branżowe, targi, spotkania dyskusje czy szkolenia, na których możemy poznać wiele wpływowych osób.

Reklama swoich usług

Kolejnym elementem personal brandingu, czyli traktowania siebie jak produkt, który trzeba sprzedać klientowi, jest reklama. To właśnie od niej zależy czy dotrzemy do potencjalnych klientów i ile osób nas zauważy. Im więcej osób dowie się o naszym istnieniu, gdy będziemy mieli wyrobienie pewną markę, tym więcej osób będzie chciało nas zatrudnić lub skorzystać z własnych usług. Reklamować się możemy na wiele sposób. Ważne jest, aby reklamować jednolity przekaz i nasz wizerunek. Dzięki temu niezależnie od serwisu społecznego czy medium reklamy odbiorcy rozpoznają nas na pierwszy rzut oka. Musimy zatem występować pod takim samym nazwiskiem lub pseudonimem, oferować taki sam zakres usług i oferować takie same ceny. Klienci, którzy zauważą, że oferujemy w innych miejscach inne ceny czy usługi mogą poczuć się nieco zawiedzeni. Reklamować się możemy w kilku mediach. Z pewnością będą to portale społecznościowe. Obecność na grupach tematycznych i lokalnych to nie jedyna opcja. Możemy również wykupić płatną reklamę np. w Facebook Ads i skierować ją do grona odbiorców, na których nam zależy. Możemy swoje usługi dodać w wyszukiwarce Google. Dobrym posunięciem reklamowym, które też będzie wspomagać budowanie naszego wizerunku, jest publikowanie artykułów sponsorowanych. Warto wykupić ich kilka na portalach i podpisać je własnym nazwiskiem.

Inwestowanie w siebie

Gdy już będziemy posiadali pewną rozpoznawalność oraz będziemy się reklamowali, warto również zwiększać swoją wartość merytoryczną. Nawet produkt, który jest szeroko reklamowy, a który nie ma odpowiedniej jakości, nie podbije rynku. W tym celu możemy podnosić swoje kwalifikacje, zdobywać nowe uprawnienia czy podejmować się nowych projektów. Czasami warto wykonać jako fotograf kilka sesji zdjęciowych za niższą stawkę, aby móc ująć to w CV i poznać nowy rynek np. sesji fotograficznych. Ważne są również szkolenia, które możemy odbywać np. internetowo. Podnosząc kwalifikacje, możemy użyć się innych — pobocznych umiejętności z branży, aby móc oferować kompleksową ofertę. Czasami poświęcenie części zysków na zakup książek czy wykupienie płatnych kursów może być strzałem w 10 i udaną inwestycją.

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here